remblokken vervangen

Technische vragen en informatie over de Twingo I.

Moderator: Gilian

remblokken vervangen

Ongelezen berichtdoor Bjochi » Za 20 Dec 2008 14:45

Hallo allemaal,

Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van de remblokken van de twingo? Ik ben op zoek of de remklauw vast zit met een torks of een inbus, en welke maat (9 mm denk ik) sleutel dat is.

Mvg,
Bjochi
Bjochi

Re: remblokken vervangen

Ongelezen berichtdoor Henny » Za 20 Dec 2008 16:44

Hallo Bjochi,
Er zijn twee type Twingo voorremmen uitvoeringen. de eerste (oudere) hoeft om de remblokken te controleren en of vervangen de rem klauw niet los. De auto op bokken, wielen eraf, het remblok borgveertje wegtrekken 2x, de twee borgpennen weg tikken, wat ruimte maken tussen remschijf en blokken, het vuil een beetje weg en de blokken kunnen eruit. Bij de nieuwere type >96'/97' hoeft eigelijk alleen de onderste geleidepen-bout los.De Bout heeft zeskant (sw 13?) en de geleidepen tegenhouden, dan de rem klauw omhoog weg draaien en je kan nu bij de remblokken (zelfde verhaal als boven ruimte en schoonmaken). Bij montage de geleidepen-boutschroefdraad druppeltje loctite aanbrengen en met 3.5 nm vastzetten. Vergeet voor het rijden de rem niet een paar maal intrappen. Dit is dus voor de remblokken! De remschijven zitten vast met twee torx T40 schroeven op de naaf.
Succes Henny
Oranje "AIR" 2000 met panoramadak, spoiler en speedline velgen.
Gebruikers-avatar
Henny

Ongelezen berichtdoor Bjochi » Zo 21 Dec 2008 9:49

Hallo Henny,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag, deze twingo is van 2006 maar ik ga zeker 's kijken of ik borgpennen zie om bij de blokken te komen. (geen borgpennen)
Intussen het wiel eraf en de klauw bekeken, de voorkant van de klauw zou eruit moeten en die zit vast zoals je denk ik bedoelde met inbus aan de achterkant. Maar natuurlijk de moeilijke maat namelijk 9 mm. Ik denk dat als ik deze onderste bout los kan krijgen en de bovenste iets losmaak dat hij dan omhoog geklapt kan worden en de blokken eruit en er weer in. Bedoelde je dit?

Hartelijke groet,
Ad
Bjochi

Ongelezen berichtdoor Henny » Zo 21 Dec 2008 17:31

Hallo Bjochi,
Op google een foto gevonden van het nieuwe type remklauw (zoekwoord "frein twingo"). Deze foto met wat teksten en pijlen aangepast. Ook heb ik nog wat foto's ingescaned,hierop is een (nieuw type) geopende remklauw te zien.
succes Henny
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Oranje "AIR" 2000 met panoramadak, spoiler en speedline velgen.
Gebruikers-avatar
Henny

Ongelezen berichtdoor Bjochi » Ma 22 Dec 2008 9:11

Hallo Henny,

Hartelijk dank voor alle moeite die voor mij hebt gedaan. Het was idd. het nieuwste model klauw, ik ga er straks direct mee aan de slag voordat het te koud wordt om eraan te werken.

Ik wens je alvast prettige kerstdagen en een voorspoedig 2009 toe en nog vele jaren op dit forum ;)

mgf,
Ad
Bjochi

Terug naar Technisch