Accu vervangen en auto overleden.

Technische vragen en informatie over de Twingo I.

Moderator: Gilian

Accu vervangen en auto overleden.

Ongelezen berichtdoor JakieJake » Do 20 Sep 2012 19:19

Geachte Forumgabbers,

Ik zit met een probleempje, misschien een heel klein probleempje of een mega probleem.
Sinds kort in het bezit van een Twingo serie 1 met het C3G blok uit oktober 1995.

Toen ik hem opgehaald had heb ik het weekend erna de auto een beurt gegeven met alle onder andere

- bougies
- rotor
- rotorkap
- bougiekabels
- oliefilter
- olie (natuurlijk)
- en interieurfilter (die er niet in zat, haha deze is in de aanbieding :-))

ennnn brandstoffilter.

Het laatste is ook een probleempje geworden als eerste. Het oude filter bekeken en getracht los te halen. Dit is niet gelukt en de connectors zijn dus niet meer te gebruiken. Nu zag ik dat "forumlid AEGON" andere connectoren heeft en ook een aansluiting van 8mm aan het brandstoffilter. Heeft iemand ervaring mee op die om te zetten of dat iemand weet waar ik die connectoren kan krijgen??
Ik heb ze nu op het filter geschoven en met een slangenklem vast gezet voor nood.

Daarnaast was ik vandaag de accu aan het bekijken en had de accupolen eraf gehaald. deze zijn in aanraking gekomen met elkaar. geen acht op geslagen en de accupolen er weer opgezet. daarna wilde in de auto starten om te kijken of de motor al wat rustiger liep. Ik draai de sleutel om en zie de 3 lampje in mijn dashboard. Ik draai de sleutel om en "poef" alles uit. geen stroom meer, ik kan de sleutel draaien wat ik wil. Weten jullie wat er misschien gebeurd is??? ik kan er weinig over vinden.

Ik hoop dat er niet iets ergs is, anders is dat een lekker begin met onze eerste Renault.

Groeten Jakob
JakieJake

Re: Accu vervangen en auto overleden.

Ongelezen berichtdoor Jonh » Do 20 Sep 2012 20:48

Je kan de accupolen er niet af halen, die maken onderdeel uit van de accu. Jij bedoelt dat je de accukabels van de accupolen hebt afgehaald. En dat die kabels tegen elkaar gekomen zijn kan geen kwaad. Je moet alleen niet de accupolen met elkaar verbinden, bv door een stuk gereedschap er per ongeluk op te leggen. Heb je niet per ongeluk de accukabels verkeerd om op de accupolen aangesloten? Dus de plus op de min en andersom?
Gebruikers-avatar
Jonh

Ongelezen berichtdoor BillytheKid » Do 20 Sep 2012 20:54

Eerst de plus en dan de min aansluiten. Bij eraf halen, eerst de min en dan de plus.

Die poef betekend dat er ergens een kortsluiting aanwezig was. Zoals Jonh aangaf, eerst de accupolen checken (denk om de volgorde) en of de hoofdzekering nog goed is.
Laatst gewijzigd door BillytheKid op Do 20 Sep 2012 21:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
Renault Twingo bifuel uit 2000 - 168.000km Afbeelding.
Besparing LPG tov benzine € 746,92.

Kymco New Sento uit 2000 - 5800km Afbeelding
Gebruikers-avatar
BillytheKid

Ongelezen berichtdoor Jonh » Do 20 Sep 2012 20:58

BillytheKid schreef:Eerst de min en dan de plus aansluiten. Bij eraf halen, eerst de plus en dan de min.

Doe maar andersom. ;)
Gebruikers-avatar
Jonh

Ongelezen berichtdoor BillytheKid » Do 20 Sep 2012 21:23

Sorry, je hebt gelijk. Even veranderd.
Renault Twingo bifuel uit 2000 - 168.000km Afbeelding.
Besparing LPG tov benzine € 746,92.

Kymco New Sento uit 2000 - 5800km Afbeelding
Gebruikers-avatar
BillytheKid

Ongelezen berichtdoor Henny » Do 20 Sep 2012 21:33

Hoi Jakob, geheel met John en BdK eens. Overtuig je dat de accu goed aangesloten is. Als je nu op de ronde alarm knop op het dashboard drukt, moeten de alarm knipperlichten gaan werken en dit zegt iets over de accu en iets over de hoofd-zekering. Zo niet; dan is de zekering van 60A in de zekeringkast naast de accu defect... of je hebt een spontaan accu probleem (lees stuk gegaan).
Als je de accu-kabels verkeerd aan gesloten hebt gehad (plus op min en vv) kan je nog meer problemen verwachten, maar eerst de drie lampjes weer aan krijgen en de startmotor laten draaien.
De accu kabel klemmen tegen elkaar houden kan geen kwaad.

Er zijn idd twee type benzinefilter uitvoeringen. Het oude type oa C3g heeft het filter twee aansluit pijpjes zonder een kraag en de latere met een kraag. Het type met een kraag kan je zonder tang loskrijgen en type zonder kraag heb je volgens het handboek een speciale tang nodig. zie website link met werkplaatsboeken http://www.uas-bg.com/twingo/MR305TWINGO1.pdf
Om een dichte betrouwbare benzineleiding te krijgen zullen de connectoren gerepareerd moeten worden. (sloop onderdelen?)
grt Henny

Afbeelding
Oranje "AIR" 2000 met panoramadak, spoiler en speedline velgen.
Gebruikers-avatar
Henny

Ongelezen berichtdoor JakieJake » Vr 21 Sep 2012 7:54

Hoi mededenkers,

@Jonh Je hebt gelijk over de accupolen, die kan ik er niet afhalen, dat klopt, ik bedoelde de accukabels.
maar ik denk dat iedereen dit wel in de gaten heeft. Ik heb de accu er niet uit gehaald en het is dus niet mogelijk geweest om de accukabels er verkeerd om (zie + op - ) op te zetten. maar zeker bedankt voor je hulp.

@Henny Zoals ik al vermeld heb bij bovenstaande zijn de accukabels niet omgedraaid, ik denk nu dus ook
dat er een zekering (hoop ik) gesprongen is. Ik zag wel dat dit wel dikke jongens zijn die erin zitten. Ik zal die vanavond of zaterdag ff proberen te verwisselen. Ik kon niet goed zien of ze kapot waren, maar zal voor de zekerheid even 2 nieuwe kopen, ik zag dat er 2 voor de accu aanwezig zijn.

Voor wat betreft het brandstoffilter: Forumlid egon of Aegon heeft op zijn twingo van '98 ook van die connectoren op de slangen zitten. Zitten deze connectoren standaard op een '98er twingo?? en volgens dit onderwerp heeft hij ze er wel onder zitten. maar hoe en waar zou ik ze kunnen bestellen??
Bij de dealer kan ik alleen de originele connectoren krijgen (dus met die wartel en de andere vage aansluiting) maar ik wil die connectoren die Egon ook heeft. met een aansluiting van 8mm

http://www.twingoclub.nl/forum/viewtopi ... =40&t=7036

Als ik het brandstoffilter bekijk en het nummer via google bekijk dan heeft hij een brandstoffilter met 8mm aansluitingen. dus de connectoren zijn ook voor de 8mm slang. hetzelfde als bij de '95 twingo die ik heb.

Bedankt en jullie horen van mij.
JakieJake

Ongelezen berichtdoor JakieJake » Za 22 Sep 2012 8:37

Vanmorgen op bijzondere wijze weer de 3 lampjes op het dashboard. Alleen met.het door draaien doet.ie het niet meer. En daarna is alles weg qua lampjes. Ik wacht ff en waarschijnlijk dat ik weer die lampen krijg. Maar waarom start ie niet door. Zit er tussen de accu en de startmotor nog een zekering??
JakieJake

Ongelezen berichtdoor Fabrice » Za 22 Sep 2012 8:54

Heb je de accu al gemeten. Best kans dat deze oplazer gehad heeft door kortsluiting.
Kijk even zekering onder motorkap na, zitten rechts van accu onder een kapje dacht ik en in de auto zitten achter het klepje links van het stuur (kan anders zijn in phase 1 twingo).

Brandstof filter zit anders vast bij phase 1 dan phase 2. Is misschien wel mogelijk om die van phase 2 te gebruiken, maar dat durf ik niet te zeggen.
Renault Twingo Kenzo uit 2004 met quickshift.
Gebruikers-avatar
Fabrice

Ongelezen berichtdoor JakieJake » Za 22 Sep 2012 8:59

Zekeringen gechecked en zijn goed. Heb nu de pluspool er even afliggen.
Ik hoop dat ie straks weer iets doet. Maar alles klapt eruit als ik wil starten. Daarna heb ik gee n stroom meer in de auto. Geen lampjes niets meer. Waarom klapt alles eruit , maar brand er geen zekering dior.?
Ik vind het erg super vreemd.
JakieJake

Volgende

Terug naar Technisch