Trilling bij licht sturen

Technische vragen en informatie over de Twingo I.

Moderator: Gilian

Trilling bij licht sturen

Ongelezen berichtdoor dRooy » Ma 03 Dec 2012 12:14

Ik heb een vervelende trilling in het stuur wanneer ik vanaf zo'n 40 a 50km/h lichtjes stuur. Bijvoorbeeld bij een flauwe bocht of bij het verwisselen van rijbaan. Stuur trilt dan van links naar rechts, alsof het een beetje stottert bij het maken van de stuurbeweging. Zolang ik rechtdoor rij heb ik nergens last, maar als ik het stuur ook maar een heel klein beetje naar links of rechts laat gaan, en het dus "contact" maakt de wielen, komt het opzetten. Ik hoor verder geen vreemde geluiden.

Heb vorige week toen ik de auto weg bracht voor de apk en een grote beurt een set winterbanden er op laten zetten en de wielen zijn toen gelijk opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd. Al blijken deze banden niet exact dezelfde maat te hebben als de zomerbanden die er eerst op zaten. Vanaf toen merkte ik al een lichte trilling zoals hierboven beschreven, maar een enkele dagen later, naarmate de bandenspanning ook iets was afgenomen werd het erger. Dat moment ging ik ook voor het eerst de snelweg op en begon het stuur ook op rechte stukken enorm te trillen wanneer ik boven de 100km/h ging rijden.

Vandaag de banden opnieuw laten balanceren en bij het rechterwiel bleken de loodjes te zijn verdwenen. Dit verklaart waarschijnlijk het trillen op rechte stukken bij hoge snelheden. Daar zit ook een slag in de velg, maar die zat er al en heb er tot dusver nooit last van gehad. Beide wielen zijn opnieuw voorzien van de juiste hoeveelheid loodjes maar de situatie is nog steeds hetzelfde.
Of het trillen bij rechte stukken op de snelweg nu is verlopen moet nog blijken wanneer ik een proefrit ga maken. Waar het mij nu vooral om gaat is die vervelende trillen/stotterende beweging van het stuur wanneer ik lichtjes naar links of rechts stuur met de wielen.

Als ik kijk naar wat er aan de wagen is veranderd van voor het problemen ontstond tot nu, dan zijn dat; het vervangen van zomerbanden voor winterbanden, andere banden maat en het trillen bij sturen werd erger naarmate de bandenspanning zakte (nu 2.2) ten opzichte van het moment dat de winterbanden er op waren gemonteerd en vol opgepompt (ergens rond de 2.5/2.6). Ligt het gewoon aan de banden of zijn er nog andere gebreken mogelijk met deze symptomen?
dRooy

Re: Trilling bij licht sturen

Ongelezen berichtdoor twingofever » Ma 03 Dec 2012 19:51

als je aan een van de wielen draait dan kijk eens of er iets met de band is en dan bedoel ik of die wel mooi rond draait en er niet een bult of vlak stuk of oneffenheid opzit,draaien en goed kijken naar het loopvlak en kijken of de rotation goed is kan zijn dat als een band een looprichtich erop heeft dat iemand die verkeerd erop gelegd heeft staat op de zijkant van de band een pijltje rijrichting
twingofever

Ongelezen berichtdoor dRooy » Ma 03 Dec 2012 21:06

Daarnet 0.2bar erbij gepompt en de trilling/hapering bij het sturen is, voor zover ik nu kan beoordelen (want omdat ik het nu weet, valt elke trilling nu gewoon extra op), terug na het niveau van vlak na de bandenwissel.

Ook op de snelweg bij recht vooruit rijden zijn de trillingen weg (ook bij lagere snelheden). Dit was dus de oorzaak van de kwijtgeraakte loodjes aan het rechter voorwiel. De slag in de velg valt dus ook buiten beschouwing te laten. Anders zou ik daar immers allang last van hebben gehad, en nu nog steeds. Neem ik aan.

Enige wat overblijft is dus de trilling/hapering van het stuur bij het bewegen van diezelfde stuur. Meest voelbaar als ik de stuur bovenaan lichtjes vastpak en een klein beetje naar links of rechts draai. Bij hogere snelheden het meest aanwezig.

@twingofover: Banden zijn helemaal nieuw. Betreft winterbanden van het merk en type Uniroyal MS Plus 6 in de maat 165/65 R14. De monteur heeft de maat uitgekozen. Na montage viel mij al gelijk op dat deze een stuk hoger waren dan de vorig banden die er op zaten. Een hogere band op een 14inch velg, terwijl 13inch standaard is voor een Twingo uit 97, is dat misschien niet te veel van het goede, met dit probleem als gevolg?
Ik ga morgen de banden eens na op oneffenheden en nog eens controleren of ze in de goede richting zijn gemonteerd, want ze bevatten inderdaad een pijltje aan de zijkant.

Alvast bedankt voor het meedenken.
dRooy

Ongelezen berichtdoor twingofever » Di 04 Dec 2012 7:17

ik kan je nou al zeggen dat die banden te dik zijn voor een twingo van 97,mischien ligt daar het probleem.
twingofever

Ongelezen berichtdoor dRooy » Di 04 Dec 2012 15:08

Ja, zo'n vermoeden had ik dus ook. Dat verklaart dan waarschijnlijk ook waarom de trilling toe en afneemt bij een lagere en hogere bandenspanning.

Kan het kwaad om op deze bandenmaat door te blijven rijden tot het eind van het winterseizoen? Wanneer ik er 2.5/2.6bar in blijf pompen dan valt aan het lichte getril/gehaper/gestotter tijdens het lichtjes sturen nog wel te wennen. Zolang het maar geen kwaad kan voor de wagen of voor de veiligheid.

Wat is de juiste bandenmaat voor een twingo uit 97 met 14inch velgen? Want aan het eind van het seizoen heb ik een nieuw setje zomerbanden nodig. Dit keer wel de juiste. :)
dRooy

Ongelezen berichtdoor twingofever » Di 04 Dec 2012 18:47

kwaad kan het niet maar doe er anders stikstof in dat is niet temperatuurs gevoelig,je km teller geeft weiniger aan dan dat je werkelijk rijd dus kijk ff uit,kan je controleren als je langs zo een km teller langs de weg rijd kijk je ff wat die aangeeft,maar hoe harder je rijd hoe groter de afwijking, ;)
twingofever

Ongelezen berichtdoor Bobbert » Wo 05 Dec 2012 16:45

Stikstof vulling is echt onzin in mijn opinie. Gewone "lucht" bevat al 78% stikstof. Plus dat je een band niet 100% gevuld kan krijgen met pure stikstof omdat je hiervoor eerst een vacuüm in de band zou moet creëren, wat onmogelijk is. Om deze redenen vind ik dat stikstof vulling een verspilling van tijd en geld is.
Monteur in opleiding en trotse eigenaar van een groene Twingo uit 1995
Gebruikers-avatar
Bobbert

Ongelezen berichtdoor twingofever » Wo 05 Dec 2012 19:10

tis maar een tip of die het doet moet ie zelf weten............ ;)
twingofever

Ongelezen berichtdoor Bobbert » Wo 05 Dec 2012 22:43

Was ook niet vijandig bedoel twingofever sorry als het zo over kwam.
Monteur in opleiding en trotse eigenaar van een groene Twingo uit 1995
Gebruikers-avatar
Bobbert

Terug naar Technisch